Dorpstraat 53A, 2445 AK Aarlanderveen

HUISHOUDELIJK REGLEMENT BELANGENVERENING AARLANDERVEEN

Artikel 1
Aanmelding voor het lidmaatschap geschiedt bij het bestuur. De kandidaatstelling geschiedt door het invullen van een daartoe door de vereniging verstrekt formulier, dat door het kandidaat-lid moet worden ingevuld en ondertekend.

Artikel 2
Lid kunnen worden personen van 16 jaar en ouder, wonende binnen het gebied dat wordt begrensd door Ziende, Achttienkavels-, Schoutenvaartse Molentocht, Hogedijk, tot zover de gemeentegrens volgende, vervolgens Machineweg inclusief Vrijhoeven, Aarkanaal, tevens de bebouwing langs de Oostkanaalweg ten zuiden van de Nieuwkoopseweg. Voorts dient als grens te worden aangehouden de Nieuwkoopseweg en de Aarlanderveense wetering tot aan de Ziende.

Artikel 3
Over toelating van donateurs wordt door het bestuur beslist.

BESTUUR

Artikel 4
De voorzitter leidt de vergaderingen en stelt daarin de orde van de dag vast, behoudens het recht van de algemene vergadering om daarin wijzigingen aan te brengen. Hij heeft het recht de beraadslagingen te doen beëindigen indien hij meent dat de vergadering voldoende is ingelicht, doch is verplicht deze weer te hervatten zodra een derde van de ter vergadering aanwezige leden het verlangen daartoe kenbaar maakt. Zo hij dit dienstig acht, kan hij bepalen dat alle uitgaande stukken die zijn handtekening niet behoeven, door hem mede worden ondertekend. De voorzitter verzamelt de ingekomen stukken en verspreidt deze naar inzicht onder het (dagelijks) bestuur, teneinde een soepele tussentijdse voortgang van zaken te bewerkstelligen.

Artikel 5
De secretaris voert de administratie van de vereniging, voor zover deze niet aan anderen is opgedragen. Alle uitgaande stukken worden namens de vereniging door hem ondertekend. Hij is verplicht van deze stukken afschrift te houden. Alle correspondentie door anderen dan de secretaris gevoerd, valt onder de verantwoording van de secretaris. Van deze uitgaande stukken dient hem een afschrift ter hand te worden gesteld. De secretaris houdt de notulen bij tijdens de vergaderingen en werkt deze uit. Voor verspreiding worden de notulen ter beoordeling aan de voorzitter voorgelegd.

Artikel 6
De secretaris maakt het jaarverslag.

Artikel 7
De penningmeester beheert de geldmiddelen voor zijn, beheer is hij persoonlijk verantwoordelijk. Hij draagt zorg voor de inning van de contributies en bijdragen en houdt boek van alle ontvangsten en uitgaven, zodanig dat de baten en schulden van de vereniging te allen tijde aanstonds kunnen worden getoond. Betalingen uit de verenigingskas worden door hem niet gedaan dan tegen een behoorlijke kwitantie. Gelden die niet nodig zijn voor het bestrijden van de lopende uitgaven warden door hem belegd overeenkomstig door het bestuur te stellen regelen. Op de jaarlijkse algemene vergadering brengt hij verslag uit over zijn beheer, Tevens dient hij een begroting in betreffende inkomsten en uitgaven voor het nieuwe verenigingsjaar, De penningmeester wordt voor zijn beheer gedechargeerd bij besluit van de algemene vergadering. Hij is verplicht aan de kascommissie inzage te geven van de kas en van alle boeken en bescheiden en ook overigens alle inlichtingen te verstrekken die de kascommissie van hem ter zake van zijn beheer mocht verlangen. Zulks binnen een redelijke termijn (ten minste één maand) voor de algemene jaarvergadering. Gelijke verplichtingen bestaan voor hem jegens het bestuur, dat hem te allen tijde ter verantwoording kan roepen.

Artikel 8
Bij overdracht van de taak van penningmeester dient de kascommissie in kennis te worden gesteld en de bescheiden te controleren.

Artikel 9
Het bestuur keurt jaarverslag, begroting en rekening goed en legt ze voor aan de algemene ledenvergadering, zulks binnen een redelijke termijn (ten minste één maand voor de algemene ledenvergadering).

Artikel 10
In zijn eerste vergadering na een verkiezing stelt het nieuw gekozen bestuur in overleg voor elk bestuurslid diens taak vast en doet hiervan mededeling aan de leden.

Artikel 11
Het bestuur kan uit zijn midden een dagelijks bestuur aanwijzen dat bestaat uit de voorzitter, de secretaris en de penningmeester. Het dagelijks bestuur behandelt die zaken die geen uitstel gedogen, alsmede die zaken die het krijgt opgedragen. Het deelt zijn besluiten mee ter bekrachtiging op de eerstvolgende bestuursvergadering.

Artikel 12
Indien er een vacature in het bestuur is, vermeldt de oproeping en de agenda van de betreffende ledenvergadering de naam van de kandidaat. Deze persoon wordt door het bestuur kandidaat gesteld. Tot vijf dagen voor aanvang van de vergadering kunnen door de leden tegenkandidaten worden gesteld. Deze kandidaatstelling geschiedt schriftelijk bij de secretaris van het bestuur, door ten minste vijf leden onder overlegging van een verklaring van de kandidaat dat hij een eventuele benoeming zal aanvaarden. Zijn er geen tegenkandidaten gesteld, dan wordt er geen verkiezing gehouden en geldt de door het bestuur gestelde kandidaat als gekozen.

Artikel 13
Aftredende bestuursleden zijn eenmaal herkiesbaar.

Artikel 14
Bij overlijden of tussentijdse aftreding kan het bestuur een lid benoemen ter vervulling van de vacature. Dit lid vervult deze bestuursfunctie tot aan de eerstvolgende algemene ledenvergadering.

WIJZIGINGEN

Artikel 15
Het huishoudelijk regelement kan ter allen tijde door de ledenvergadering worden gewijzigd.